top of page
חיפוש

סיפורו של ההרפתקן היהודי מפראג שברח ונדד מסביב לעולם

כתבתי פוסט ב"היסטוריה גדולה בקטנה" שמתחיל ברובע היהודי בפראג ומסתיים בסיאול הרחוקה והנידחת של המאה ה-19, ובמרכז הסיפור הרפתקן שחייו דחפו אותו לכל מיני פינות בעולם.


לסיור היפים בעיר לחצו כאן.

לחצו כאן לקבוצת הוואטסאפ של "פראג בצבעים עם דור".


היופי בהרפתקה הוא שהיוצא אליה לא יודע כיצד היא תסתיים. במהלך המאה התשע-עשרה החלו תנועות הגירה רבות ברחבי העולם, וביניהן גם תנועה של יחידים שיצאו לגלות עולמות חדשים. אחד מהם היה מקסימיליאן טאובלס, יהודי יליד פראג שנע ונד בין שלוש יבשות, וסיים את חייו ההרפתקנים עם הכבוד המפוקפק של להיות המערבי הראשון שמת בסיאול, בירת קוריאה, לכל הפחות מאז פתיחתה למערב.


הרובע היהודי בפראג במאה ה-19
הרובע היהודי בפראג במאה ה-19

טאובלס נולד למשפחה ענייה וקשת יום ברובע היהודי בפראג בשנת 1845. עוד בצעירותו הוא ומשפחתו הסתבכו כלכלית, והחלו לעבור ממקום למקום בתוך העיר. בסופו של דבר, כאשר בגר, הוטלה על טאובלס חובת הגיוס למלחמה מול פרוסיה השכנה, ומשום שמשפחתו לא יכלה לשלם את מס הגיוס שנותן פטור, היה עליו להתגייס או לברוח מהמדינה. טאובלס בחר באפשרות השנייה, וכיאה לאופיו המתגבש ברח הכי רחוק שרק אפשר והגיע לארצות הברית. גם מעבר לים טאובלס לא ממש מצא את עצמו ועבד בעיסוקים אקראיים למדי כמו סוחר יהלומים בניו יורק, ולאחר מכן הפך לשודד ונוכל באזורי המכרות של איידהו. לא ממש ברור כיצד, אך בסופו של דבר הוא השתקע בסן פרנסיסקו כמבקר אמנות יפנית.


באותה תקופה, החל טאובלס להתעניין בטכנולוגיות הצילום המתפתחות. הוא התחיל לעבוד עבור עיתון מקומי וניסה להפוך לצלם במערכת. חוש ההרפתקנות שלו הביא אותו לצאת למסע כעיתונאי עצמאי לאחת המדינות המבודדות בעולם - קוריאה. באותה תקופה הייתה קוריאה מדינה מסוגרת ביותר עם השפעה אימפריאלית ומערבית זניחה לעומת שכנותיה יפן וסין. קוריאה נחשבה למיסתורית במיוחד ומספר המערביים שהגיעו אליה היה זעום, במיוחד אנשים עצמאיים שלא היו דיפלומטים.


אבל כנראה שחוסר הידיעה לא הרתיע את טאובלס, אלא דווקא דרבן אותו להגיע לסיאול, ומהחוף המערבי בארה"ב הוא עבר למזרח הרחוק. הוא עלה על ספינה שחצתה את האוקיאנוס השקט לעבר יפן, שם עשה עצירה קצרה - אך גורלית להמשך הסיפור - ומשם המשיך למחוז חפצו. תכניתו כאמור הייתה להיות עיתונאי, אך הנציג האמריקאי בסיאול הופתע מאוד מהגעתו לעיר, שאמנם הייתה עיר בירה, אך עדיין נחשבה ליעד נידח ומסוכן לזרים. מתוך חשש, הנציג הציע לו מגורים זמניים תחת חסותו, אך טאובלס התעקש לחיות בקרב המקומיים.


סיאול במאה ה-19
הרחק מפראג, סיאול מפעם בצילום של דיפלומט אמריקאי

באותה תקופה סיאול הייתה ידועה לשמצה כעיר מוכת אבעבועות שחורות. כאשר עצר טאובלס ביפן, המליצו לו חבריו להתחסן טרם הגעתו לקוריאה אך הוא טען בתוקף כי הוא "מחוסן מגיל צעיר", כלשונו. בפגישתו עם אחד הרופאים המערביים היחידים בסיאול הפציר בו הרופא להתחסן כדי להגן על חייו, אבל טאובלס אמר לו שיהיה בסדר, ושחיסון הוא בכלל מנהג ברברי שאין בו צורך. במקביל, טאובלס מצא חדר ללון בו, המופרד ביריעת נייר בלבד מחדר של ילד חולה אבעבועות שחורות. תוך זמן קצר חלה גם הוא במחלה, שלא היה ניתן לטפל בה בתנאים הקשים של סיאול. לאחר שבועיים של מאבק במחלה הקשה, טאובלס נפטר בסיאול בשנת 1874.


נסו לדמיין את סיאול מול פראג לפני 150 שנה

וכך ההרפתקה שהחלה בבריחה מאימת הגיוס לצבא האוסטרו-הונגרי הסתיימה במות גיבורנו בארץ רחוקה ולא מוכרת. אולי הרפתקאתו לא השפיעה על איש מלבדו, אך היא נותנת הצצה לסיפור חיים לא יאומן של אחד מאותם רבים שנדדו בעולם לאורך המאה התשע-עשרה ועברו מיבשת לאחרת. חלקם, כמו טאובלס, היו עצמאיים לחלוטין, ללא גיבוי של מדינה או גוף כלשהו.


רוצים לגלות עוד מפראג היפה? הזמינו סיור בפראג בהדרכתי ותכירו את כל מה שיפה ומרתק בעיר היפה באירופה.



 

וואטסאפ למטייל בפראג

רוצים עוד המלצות אישיות על פראג היפה?

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של פראג בצבעים עם דור, לחצו על הכפתור ותמצאו את כל הטיפים וההמלצות למטייל בפראג!




 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page