top of page
חיפוש

גבעת פטרין: המדריך המלא

גבעת פטרין יפה בכל מזג אוויר, ומחברת מטיילים ומקומיים שאוהבים ליהנות מפארק עצום שדרכו אפשר להגיע לפארקים אחרים, אטרקציות צנועות ונופים יפים. המקום כל כך גדול, שמומלץ להקדיש אליו לפחות שעתיים, ומי שאוהב לטייל בשלווה יכול אפילו לנצל את האזור לחצי יום ואף יותר. (מדור טיולים בפראג)



גבעת פטרין
גבעת פטרין ונהר הוולטבה

סקירה קצרה

גבעת פטרין היא חלק מהעיר ההיסטורית של פראג, ופסגתה שימשה לתצפית והגנה על השכונה שמתחתיה. לאורכה קיימים שרידים של חומת העיר שהשתרכה עד לנהר, ותווי ההמשך שלה מעברו השני של הנהר הפך לדרך ראשית עד היום. בשלב מאוחר יותר הגבעה הייתה אתר של מנזר מבודד ושליו בתוך העיר, וכיום הוא פארק שקט ונעים. המקום הפך לאתר תיירות מוכר בשנת 1891, כאשר נפתחה תערוכת תעשייה עולמית בעיר, והיה צורך ביצירת אזור של טרקציות ובילויים למטיילים בפראג. הפארק שימש השראה לטובי הסופרים המקומיים של פראג כמו פרנץ קפקא ומילן קונדרה שכתבו על המקום העשיר מעצים רבים, נופים ואמנות הפזורה בה.


איך להגיע

שימו לב! הרכבל הפוניקולרי של גבעת פטרין סגור כעת לשיפוצים.

אם אתם מעוניינים לחסוך את העלייה ברגל לראש הגבעה ניתן להזמין הסעה, בולט או אובר לסוף של רחוב sermìřšká, ומשם ללכת ברגל כעשר דקות למגדל פטרין.


על מנת לעלות לראש הגבעה ניתן להיעזר ברכבל פוניקולרי, שהוא מעין רכבת המונעת על כבל, אך אינו נתלה באוויר. הפוניקולר של פראג נבנה בשנת 1891 כדי להנגיש את גבעת פטרין שבמרכז העיר לרווחת המקומיים והתיירים, ובזכותו עד היום אפשר ליהנות מהפארק הירוק ומהאטרקציות שנמצאות שם. מי שממש מתעניין באמצעי התחבורה המיוחד, בתחנה האחרונה בפסגה יש תערוכה הפתוחה לציבור על תולדות הפוניקולר בפראג ויכול להתרשם מהמנגנון הפשוט והאמין שמניע את הכבלים למעלה ולמטה. הרכבל מתחיל ממורדות גבעת פטרין ועולה את כל הפארק היפה עד שמגיעים לפסגתו ול"אייפל הקטן" של פראג, שגם ממנו יש נופים יפים.


רכבל גבעת פטרין
מבט מתוך הרכבל

על מנת לעלות לרכבל יש להגיע לתחנת Újezd ולקנות כרטיסים בתחנה עצמה. לרוב, בין החודשים פברואר למרץ הרכל סגור לכמה ימים לצרכי תחזורה. מומלץ להתעדכן מראש ולשאול בקבוצת הוואטסאפ שלנו אם אתם מתכננים להגיע לשם בימים האלה.


מגדל פטרין

מגדל פטרין המפורסם נבנה באותה שנה כמו הפוניקולר ולאותה מטרה עבור התערוכה הבינלאומית של שנת 1891. הוא נבנה כמחווה לאייפל שמאוד דומה לו. הבדיחה מספרת כי הוא נבנה כדי להיות באותו כמו האייפל המקורי, רק אם מוסיפים את הגבעה לשם. ניתן לטפס לראש המגדל במדרגות או במעלית המגדל, ולראות את העיר עוד יותר מלמעלה. ביום טוב של ראות טובה אפשר לראות אפילו את הפסגות הגבוהות של צ'כיה ולא רק את פראג הפאנורמית.


מגדל פטרין
מגדל פטרין

מבוך המראות

בגבעת פטרין יש גם אטרקציה לילדים ולילדים בנפשם. רבים חולפים על פני הבניין המצועצע שליד למגדל האייפל הקטן ותוהים מה יש בפנים. המבנה הקטן הזה מנסה להיראות כמו טירת וישהרד אשר בדרומה של העיר ההיסטורית, רק צבעוני יותר, והוא בעצם בית מראות של פעם. בעת תכנון התערוכה העולמית, מועדון התיירות המקומי שקד על הבידור למבקרים, ולא שכח גם את הילדים. הם בנו להם את המקום שמחולק לשלושה חלקים: תחילה עוברים במבוך מראות מבלבל שנותן תחושה חידתית להליכה בין מה הדרך הנכונה ומה פשוט קיר עם מראה שמחכה להתנגשות מביכה בו. האמת זה מבוך שלא מוביל למבוי סתום, אלא מבוך מסוג לבירינת, שהוא כמו דרך פתלתלה. לאחר מכן נכנסים לחדר מעבר שמשחזר את סצינת הפלישה השוודית לפראג דרך גשר קארל ממלחמת 30 השנה, ולבסוף יש חדר מראות מעוותות שיכולות להפוך השתקפות של כל אדם לצלם משעשע. מדובר באטרקציה לילדים מלפני יותר ממאה שנה שהשתמרה ועדיין פעילה, ומעבר לזה היא עדיין מבדרת ילדים. מי שנכנס ל"טירה" בעצם נכנס לקפסולת זמן מהמאה ה-19 שמראה איך ילדים נהגו לבלות את שעות הפנאי. עם זאת, לא חייבים לראות במקום זה כאתר נוסטלגי או היסטורי, אלא פשוט כפי שהוא, מקום חוויתי. מבוך המראות הזה הוא חוויה מיוחדת לכל ילד ובמיוחד למי שילד בנפשו. יותר משהמקום מלמד על פראג, הוא מלמד על כמה שדברים לא משתנים, ושאפשר ליהנות כמו ילד גם בלי סרטונים של חתולים מהאייפון או אקס בוקס.


פראג לילדים
בית מבוך המראות

קריצה מירושלים

ממש צמוד למגדל התצפית שעל גבעת פטרין, המוכר לרבים בתור האייפל הקטן, נמצא מבנה מוזר ונמוך, אולי אפילו נטוש. חדי העין יבחינו שיש עליו מגן דוד, אבל זה לא נראה בכלל כבית כנסת ולא משתלב טוב כל כך באופי החי והדינמי של פסגת הגבעה המושכת אליה תיירים סקרנים, מקומיים שנהנים מהאווירה הרומנטית ומשפחות עם ילדים שובבים. מדובר בהעתק של אתר דתי חשוב מאוד שנמצא מתחת לאף שלנו בירושלים. זוהי האדיקולה (מקדשון בתרגום חופשי) שמתחתיה קבור ישו על פי האמונה הנוצרית. האדיקולה נמצאת בתוך כנסיית הקבר שבעיר העתיקה, ובאופן אירוני, יהיה די קשה למצוא שם צ'כים שידועים כאנשים מאוד חילוניים ואפילו אנטי דתיים. אז למה בכלל על ראש גבעת פטרין יש את האדיקולה ועוד כמה אלמנטים נוצריים מפוזרים שם? הסיבה היא שעוד לפני תכנון המקום לפארק לרווחת תושבי העיר, פראג הייתה תחת שלטון אוסטרי, שידועים באדיקותם לדת הקתולית. ולמה יש מגן דוד על ההעתק הצ׳כי של האדיקולה? כנראה כדי להקל על הפראגאים שיבחינו שמדובר במשהו מירושלים. אבל יש שאלה חשובה לא פחות: למה ההעתק הצ׳כי לא ממש דומה למקור הירושלמי?! טוב נו, ככה זה במאה ה-18. לך תמצא את התכנית המקורית מהאימפריה העותמנית ותבנה לפיה בפראג... ולך תמצא צ׳כי שהיה בירושלים שיכול להתלונן על רמת האותנטיות של ההעתק. מקרוב אפילו האייפל הקטן לא נראה מהוקצע כמו האייפל הפריזאי...


סיורים בעברית בפראג
ירושלים בפראג: האדיקולה הירושלמית ליד מגדל פטרין

מקומות נוספים בסביבת גבעת פטרין

אם אתם עדיין בפסגת פטרין, משם אפשר להמשיך לנקודות רבות בעיר כמו מנזר סטרהוב ולראות את ספריית המנזר המפורסמת כאחת הספריות היפות בעולם ואפילו לשבת על כוס בירה במבשלה של המנזר המגישה גם אוכל צ'כי עממי. אם אתם רוצים לגלות מקום מיוחד באווירת פטרין רק קצת יותר שקט אני ממליץ לרדת את הגבעה דרך פארק קינסקי הציורי והצילומי. גם משם יש נופים יפים, ובעיקר פינוי חמד יפות כמו אגם מלאכותי, יער וגינות משחקים לילדים.


המלצות למטיילים בפראג
ספריית מנזר סטרהוב

אבל לפני שתעזבו את הפסגה, הכי כיף לחפש את הסנאים המסתובבים שם וללכת לאיבוד למטה לכיוון שכונת מאלה סטרנה. לפני שתרדו אפשר גם ללכת למצפה הכוכבים שעל הגבעה, לשבת על כוס קפה לדרך בגן הוורדים ולגלות עוד פינות סודיות במורד הגבעה היפה.




 

וואטסאפ למטייל בפראג

רוצים עוד המלצות אישיות על פראג היפה?

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של פראג בצבעים עם דור, לחצו על הכפתור ותמצאו את כל הטיפים וההמלצות למטייל בפראג!




 


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page