top of page
חיפוש

אוכל צ'כי ומנות צ'כיות מומלצות

אז מצאתם את המסעדה הצ'כית המושלמת והגעתם לשלב התפריט. מה כדאי להזמין? הכנתי עבורכם מספר רעיונות והמלצות אישיות שלי על אוכל צ'כי בדגש על המנות האהובות עלי (מדור קולינריה ומסעדות).



מרק בצל צרפתי, המרק הכי צ'כי שיש

המטבח הצ'כי מוכר כמטבח אירופאי אקלקטי ויש בו השפעות מתרבויות רבות. לכן במסעדה צ'כית טיפוסית אפשר להזמין מרק בצל צרפתי, גולש נוסח סגד מהונגריה ולקנח בעוגת סאכר וינאית לצד קפה טורקי.


מי שיבקר במסעדה צ'כית מפוארת יקבל את המרק בקערת קרמיקה יותר הולמת, אבל בחרתי דווקא להציג את ההגשה העממית יותר מתוך מסבאה מקומית. אני לא יכול להתחייב שהמרק יתעלה על מקור השראתו הצרפתי, אבל אני מבטיח שהבירה שתבוא עם המנה הראשונה תהיה משובחת ותשמח את המנה כפי שאף יין צרפתי לא יעשה. אחרי הכל צריך גם משהו שייחד את המטבח הצ'כי משאר העמים.


טיולי אוכל בפראג
מרק בצל בפאב צ'כי

שניצל קממבר (Smažený Hermelín)

את מיטב המנות הצ׳כיות יהיה קשה למצוא במסעדות יוקרה או בקפיטריה של שומרי משקל. מי שמגיע לעיירה צ'כית ורוצה לנסות אוכל צ'כי טיפוסי יכול ללכת לפאב שבו תמיד מזמינים משהו שילך עם בירה. אחת מאותן מנות שאני אוהב במיוחד בפאבים האלו נקרא קממבר מטוגן, או כמו שאני אוהב לקרוא לו – שניצל קממבר.


בסופרים בישראל אין יותר מידי מבחר של קממבר, אבל בצ'כיה הקממבר המקומי הנקרא הרמלין (Hermelin) הוא מאכל עממי, פופולרי וזול וניתן לאכול אותו בכל ארוחה. בסופרים הצ'כים יש גם קממבר קטן וקממבר גדול, קממבר פשוט וקממבר בטעמים, וקממבר בחבילת יחיד או בחבילה משפחתית. כן, אחוזי השומן הם גבוהים, אבל תתפנקו כבר אם אתם בטיול ובארץ תוכלו לחזור לקוטג׳ וסקי. אין הרבה צורך להסביר על מה שתקבלו בצלחת. תקבלו קממבר עם ציפוי פריך של פירורי לחם מטוגנים וכנראה עם פירה או סלט תפוחי אדמה בצד. כבר בחיתוך הראשון תראו איך הקממבר נמס ומתפרץ מהשניצל הזה.


אוכל צ'כי
קממבר מטוגן

אובוצנה קנדליק (Ovocné Knedlík): בין מנה עיקרית לקינוח

ראשית, במקום להסתבך בהגייתה הצ'כית בואו נקרא לה קניידלך ממולאים. יש שאוכלים כיסונים במרק וגם כמנה עיקרית, אבל הכיסונים הצ'כיים המפורסמים הם דווקא מתוקים, ויש שאוכלים אותם באמצע הארוחה ויש שאוכלים אתם כקינוח. הם ממלואים בפירות יער, שזיפים או משמש, ומומלץ לבחור את המילוי לפי העונה. אחרי שמבשלים את המנה במים רותחים, מגישים אותה עם שמנת או גבינת בסיס שמזכירה קצת גבינה לבנה או קוטג', ומעל כל זה יוצקים קצת חמאה מומסת ואבקת סוכר.

את הקניידלך הממלואים אפשר למצוא במסעדות הצ'כיות העממיות שברחבי העיר. אם אתם רוצים את הקנדליק הטוב בפראג מומלץ ללכת למסעדה היוקרתית Cafe Savoy, שהמנה שלהם הפכה למפורסת בעיר.


המטבח הצ'כי
שמתם לב לדמיון בין השם קנדליק לקניידלך?

האלושקי: טעימה מהמטבח השכן

אודה ואתוודה, אחד המאכלים שהכי משמחים אותי למצוא בפאב צ'כי הוא בכלל לא צ'כי, אלא סלובקי. המנה מזכירה קצת ניוקי איטלקי או שפצלה מרכז אירופאי, ובעלת טעמי גבינה נהדרים, והיא הולכת נפלא עם בירה וגם עם יין לבן.


מדובר במנה הנקראת האלושקי בגבינת כבשים, או בשמה המלא Bryndzové Halušky. המאכל, האופייני מאוד למטבח מעבר לגבול מורכבת מבצקניות מתפוחי אדמה, המעורבבות עם גבינת כבשים ייחודית מסלובקיה בשם ברינזה. מקובל יותר לאכול את המנה עם בשר מעושן מעל כמו בייקון, אבל אני מעדיף לבקש מהמלצר לשמור על המנה צמחונית בלי להרוס את טעם המיוחד של הגבינה.

מי שיתמכר לטעם יכול גם לקנות את גבינת הכבשים המיוחדת הנמצאת בסופרמרקטים בפראג (המוצגת בתמונה השנייה) ולחזור הביתה להכין את המנה.



קינוחים

אחת ההפתעות שמצפות לכם בטיול הוא הקינוחים הצ'כים. חוץ מבירה ומאכלים שהולכים עם בירה, המטבח הצ'כי כולל גם מגוון רחב מאוד של ממתקים, עוגות, עוגיות ועוד. בדומה למנה הראשונה והמנה העיקרית, גם בקינוחים ניתן לראות השראה והשפעה מהתרבויות השכנות לצד מסורות ארוכות שנים. קצרה היריעה מלהסביר על כל הקינוחים, אז בחרתי שלושה שאני אוהב במיוחד.


קינוחים בצ'כיה
שלושת הקינוחים הצ'כים המומלצים

שפיצ'קה (špička): לדעתי מדובר בקרמבו משודרג. הוא יותר דק ומוארך, בפנים יש מוס שוקולד ובאמצע מילוי קרם ליקר.

ויינצ'ק (věneček): מין דונאט אוורירי שחתוך באמצע כמו כריך לטובת קרם פודינג, ומעל יש ציפוי סוכרי.

קרמרולה (kremrole): גליל פריך של בצק עלים מתוק ממולא במרנג או לפעמים קצפת אפשר לקנות את הממתקים האלה בסופרים בזיל הזול, בקונדיטוריות וגם בבתי הקפה היוקרתיים בעיר. האיכות משתנה בהתאם, אך הם תמיד מתוקים וטעימים.


רוצים לגלות עוד מפראג היפה? הזמינו סיור בפראג בהדרכתי ותכירו את כל מה שיפה ומרתק בעיר היפה באירופה.



 

וואטסאפ למטייל בפראג

רוצים עוד המלצות אישיות על פראג היפה?

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של פראג בצבעים עם דור, לחצו על הכפתור ותמצאו את כל הטיפים וההמלצות למטייל בפראג!




 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page